Thursday 18 August 2011

Hidup Sesudah Pulang – Siri 2 – Ismail Abdullah

“Tinggal di Jalan Raja Abdullah Kg Baru”
Ketika aku dan family tiba di lapangan terbang Subang dari Jakarta, Bang Ahmad sudah menunggu. Abang Ahmad berada pada kedudukan ketiga dan aku keempat dalam lapan beradik bersaudara. Selepas membereskan urusan imigrasi dan pengambilan barangan, kami dibawa Bang Ahmad tinggal bersamanya di Flat Loke Yew, Kuala Lumpur buat sementara waktu.

Ketika itu Bang Mat (panggilan ringkas Abang Ahmad) bertugas di Kem Sungai Besi, dalam Regimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Bang Mat banyak membantu aku ketika di Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR), Ipoh dan juga ketika aku di Institut Teknologi Mara (ITM), Jalan Othman, Petaling Jaya dalam Tingkatan Enam. Jasanya tidak mampu ku balas, hanya Allah yang dapat membalas segala budi baiknya. Hendak mengharapkan bantuan Ibu dan Ayah di kampong sesuatu yang sukar ketika itu kerana harga getah yang terlalu rendah dan tiada simpanan wang langsung. Ketika aku nak dihantar ke STAR, Ipoh seekor dari lembu peliharaan ayahku sudah dijual untuk biaya teksi dan lain-lain.

Keadaan hidup di Baling ketika tahun-tahun 60an sungguh daif, ditambah pula dengan masalah komunis di sempadan Siam, tiap malam ketika itu akan kedengaran ledakan bom sayup-sayup di sempadan sebelah Betong. Kadang kala “curfew” dikenakan bagi mengejar komunis yang sekali sekala datang ke kampong-kampong mencari makanan dan juga mencari “member” baru.

Tiba-tiba lamunan ku terhenti dan aku dengar seseorang memanggilku.
“Bang Mail, ada rumah sewa di Jalan Raja Abdullah, Kg Baru. Nak tak?”, Tanya adik ku Siti Zabedah. Sewa ketika itu kata adikku RM150.00 dan berdekatan dengan rumah SM Salim, penyanyi lagu asli yang terkenal itu. Aku pun tanpa fikir panjang bersetuju, Seminggu lepas itu kami pun pindah ke rumah sewa di Jalan Raja Abdullah, Kg Baru.

Salah satu cara ke UPM ketika itu ialah naik bas, jauhnya dan lamanya perjalanan. Akhirnya kami “pool car” dengan Drs Mohd Noor Wahab, ketika itu bertugas sebagai Tutor di Jabatan Biokimia dan Mikrobiologi, UPM. Dia yang ada kereta, jadi bayar kat dialah sebagai saguhati. Sambil itu aku pun belajar memandu kereta dengan salah sebuah pusat memandu kereta di Jalan Raja Bot, belakang Pasar Chow Kit.

En. Ghani, tuan punya pusat latihan memandu mengajarku membawa kereta dan beberapa minggu kemudian aku diuji di Pusat Ujian Memandu, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Petaling Jaya dan lulus dengan sekali ujian saja. Beberapa hari kemudian, En Ghani menyerahkan lesen memandu dan aku mula berangan-angan memiliki kereta. Dengan gaji ketika itu RM800, sewa rumah RM150, makanan harian dan lain-lain tidak berdaya aku membeli kereta baru, kereta lama pun belum tentu.

Aku fikir baik juga aku menabung wang untuk beli kereta. Setidak-tidaknya bayar muka lebih tinggi, bayaran bulanan akan lebih rendah. Itu perancanganku.

**** siri ke-3, berpindah ke Kg Malaysia Raya ****

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 19 Ogos 2011.

No comments:

Post a Comment