Tuesday 25 October 2011

Bandung dan ITB Berwajah Baru

[Dewan yg menepati ketika dulu sebuah padang bola]

Biasanya kalau aku ke Bandung jarang sekali menjengok Institut Teknologi Bandung (ITB) dalam tempoh waktu yang agak lama. Kali ini pada 22 hingga 24 Oktober 2011, aku berada cukup lama di ITB iaitu selama tiga (3) hari penuh. Rata-rata seluruh kawasan yang ketika dulu ditempati padang bola kini berubah wajah dengan bangunan-bangunan dewan kuliah memenuhinya.

Kalau kita berjalan dari pintu depan ITB berhadapan dengan Mesjid Salman hinggalah ke gerbang belakang menghadap ke Babakan Siliwangi di kiri kanan sudah dipenuhi dengan bangunan-bangunan fakultas, dewan kuliah dan bulatan air mancur yang menambah seri lanskap ITB.

Ketika menghadiri ICREM5 (International Conference on Research in Education and Mathematics 5) aku berulang-alik dari Gerlong (Gegerkalong) ke ITB dengan angkot (singkatan bagi Angkutan Kota) dengan karcis berharga tiga ribu (3,000) rupiah. Kiri kanan jalan menuju ITB sudah dipenuhi dengan rumah dan bangunan sehingga babakan Siliwangi yang dulunya masih ada sawah dan boleh dilihat dari atas keadaan sawah yang menghijau, kini sudah dipenuhi rumah-rumah yang berjejer memenuhi lembah yang dulunya cantik itu.

Gadis-gadis Bandung masih cantik seperti dulu, malah ada yang lebih cantik. Ketika berada di angkot aku sesekali menjeling mereka. Nasib baik isteri tidak ikut sama, kalau tidak pahaku pasti akan terasa sakitnya dicubit sayang. Susuk tubuh mereka masih kecil dan kurus dan jarang ada yang gendut tidak seperti di Malaysia yang dipenuhi dengan insan-insan gendut sepertiku. Namun, kini aku sedang sangat berusaha untuk menguruskan badan akibat ngeri dengan akibat-akibat gejala obes.

[Aula Barat ITB masih utuh]

Namun di sebalik semua perubahan yang berlaku di ITB, Aula Barat sebuah dewan yang pernah “memapram”ku masih seperti yang dulu. Kayu-kayu strukturnya masih sempurna walau pun telah menjangkau lebih daripada 70 tahun umurnya. Mungkin pada masa Bung Karno menjadi mahasiswa ITB, Aula Barat sudah pun ada. Hampir semua pembentangan ICREM5 berlaku di Aula Barat, juga di Aula Timur. Sesi selaris yang memuat lebih daripada 180 kertas persidangan berlaku di Bangunan Oktagon dan beberapa dewan kuliah berhampiran dengannya. Bangunan berbentuk segi lapan itu berada di bawah Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (MIPA), yang dulu pernah didekani Prof Dr Ahmaloka yang kini Rektor ITB. Pengendalian ICREM5 yang dihadiri lebih daripada 300 pembentang dari seluruh dunia berjalan lancar dan sempurna.

[Foto Bangunan Oktagon MIPA ITB]

Malam kedua kami dihiburkan dengan “cultural show” Indonesia yang dipenuhi dengan nyanyian dan tarian. Kami diajar untuk bermain “angklong” sejenis alat music Indonesia yang sangat terkenal itu. Walau pun pada dasarnya bunyi “Angklong” hampir sama, namun apabila digetarkan pada waktu yang berbeza ianya menghasilkan music yang sangat syahdu. Alunan irama yang mendayu-dayu akan terdengar, boleh memainkan lagu “Au lang sang ….” Sebuah lagu selamat tinggal yang selalu kami nyanyikan ketika di ITB, terutama ketika diploco semasa menjalani “mapram” (masa perkenalan mahasiswa).

Mesjid Salman masih seperti dulu, tetap dipenuhi mahasiswa dan mahasiswi yang bersolat fardhu, kawasannya kini agak luas dan teratur. Di kawasan depannya yang berhadapan dengan kampus ITB masih juga dipenuhi dengan ratusan manusia yang berjualan. Ada “andong”, sejenis kereta kuda yang boleh memuat empat orang untuk bersiar-siar sekitar Bandung. Beberapa teman ICREM5 turut menggunakan “Andong” bersiar-siar sekitar Bandung sebagai pengalaman manis untuk dibawa pulang.

[Foto Trans Studio di GatSu (Jln Gatot Subroto)]

Dalam siri berikut saya akan ceritakan peristiwa melawat “Trans Studio” yang baru empat bulan berdiri di Bandung. Konsep “Trans Studio” hampir sama dengan “Dunia Fantasi” di Jakarta. Satu tarikan baru buat orang-orang Malaysia ke Bandung.

Ismail Abdullah, 26 Okt 2011

No comments:

Post a Comment