Friday 28 October 2011

Kisah Selepas Salemba – Siri 2 – Dr Zalilah Abd Manan

Sabar itu separuh Iman
[Hanya Foto Hiasan Semata-mata]
Sabar membawa erti tidak mudah marah, tidak mudah putus asa, tidak terburu-buru, bersikap tenang dan kuat menghadapi kesakitan atau rintangan. Sifat sabar amat dituntut sehingga timbul satu konotasi yang hampir menjadi milik umum kerana ada rakan saya yang bukan melayu, bukan muslim juga tahu. Cuma kerana tidak begitu pasti tentang istilah iman, rakan saya selalu menyeru dengan menyebut ‘sabar itu separuh dari nabi’.

Sekali lagi tulisan saya berkait rapat dengan tugas di bidang kedokteran. Mungkin boleh dijadikan renungan oleh adik-adik yang baru masuk ke alam kedokteran. Anda akan menghadapi banyak perkara remeh-temeh tapi kadangkala sangat menggugat kesabaran. Tetap sahaja anda dituntut untuk terus bersabar kerana profesi kedokteran harus sinonim dengan kesabaran. Sifat sabar dapat membantu kita mengambil keputusan dan tindakan yang lebih objektif.

Sejak alam perkuliahan lagi tuntutan kesabaran banyak yang perlu dipenuhi. Saya masih ingat, sedang rakan rakan lain berpeluang menyertai berbagai aktiviti persatuan mahasiswa atau kedutaan, saya perlu hadir kuliah, praktikum, ada ujian mahupun menjalankan tugas ‘on call’….sabar… ada waktu lain kita boleh ikut serta juga.

Sewaktu rakan-rakan lain sudah bercuti semester dan pulang bertemu keluarga di Malaysia, siswa Fakulti Kedoktoran (FK) masih harus kuliah dan menjalankan berbagai rutin di rumah sakit dan hanya selesai peperiksaan tiga minggu atau sebulan kemudian…..sabar….kita tetap boleh bercuti walaupun pendek sedikit jangkamasanya.
Alam pekerjaan, memerlukan tahap kesabaran yang lebih tinggi kerana bukan sahaja kita perlu berperang dengan diri sendiri tetapi perlu bersabar dengan kerenah orang lain.

Ramai dikalangan pesakit yang gemar berlagak bijak pandai, tidak mendengar nasihat, tidak mengikut arahan rawatan dan follow up yang betul kemudiannya menyalahkan pihak doktor sekiranya rawatan dirasakan tidak berkesan….sabar…berilah penjelasan dan nasihat lagi sekali dengan lembut, mereka sebenarnya suka perhatian yang anda berikan.

Ada yang merasakan diri mereka lebih hebat dan mampu bertindak sebagai doktor, mengarahkan doktor memberi ubat mengikut kehendak mereka… “beri saya antibiotik yang power, kalau tak, sure lambat baik!” sedangkan hanya mengalami common cold……sabar… berilah penjelasan bahawa tidak semua penyakit perlu diubati dengan antibiotik dan pengambilan antibiotik yang tidak betul malah boleh menimbulkan masalah resitensi.

Ada pesakit yang tidak sabar menunggu giliran dengan membuat ‘remark’ seperti “doktor buat apa kat dalam lama sangat?” sedangkan doktor tidak menang tangan menjalankan prosedur dan menghadapi berbagai situasi….sabar…. minta maaf kepada pesakit bila tiba gilirannya nanti, jangan ‘confront’ pesakit itu. Anggap sahaja pesakit itu sangat menyenangi anda dan tidak sabar bertemu anda.

Ada pesakit yang akan bersalin tidak tahan sakit dan mendesak dilakukan pembedahan sahaja….sabar…tenangkan pesakit dan jelaskan perlahan-lahan risiko pembedahan.
Ada pesakit yang akan mendapat cuti bersalin 3 bulan masih mahu cuti tambahan sebelum bersalin mendesak diberi cuti sakit tiga hari dengan alasan ‘tidak larat’….sabar… jelaskan bahawa ‘tidak larat’ itu proses semulajadi mengandung dan bersalin yang hanya dirasakan oleh ibu-ibu yang mampu mengandung dan bersalin, mungkin tidak dapat dirasakan oleh setengah wanita lain, jadi, hayati romantiknya menjadi ibu.

Ada pesakit yang hamil secara tidak terancang dan tidak mahu menerima kandungan itu kerana faktor umur atau anak yang ada masih kecil dan mendesak diberikan ubat atau dilakukan pengguguran…sabar… berikan nasihat tentang risiko pengguguran, beritahu juga bahawa dia telah terpilih untuk menerima anugerah itu, ramai wanita masa kini terpaksa menghabiskan ribuan ringgit untuk rawatan kesuburan kerana tidak berjaya hamil. Ingatkan juga bahawa anak dalam kandungan itu mungkin menjadi anak paling sholeh antara yang ada yang akan mendoakan ibunya satu ketika nanti.

Ada pesakit yang tidak sakit tetapi mendesak diberikan cuti sakit dengan alasan memang ada peruntukan MC 14 hari setahun….sabar…. jelaskan dengan baik, MC dikeluarkan hanya kepada yang sakit. Ini biasa dilakukan oleh kakitangan awam…. Maaf!!... staff swasta selalunya lebih berhati-hati kerana syarikat swasta lazimnya akan menghitung MC dan cuti secara terperinci dalam pemberian insentif dan bonus. Mereka pasti tidak mahu bonus terjejas.

Ada yang datang meminta dikeluarkan MC untuk hari sebelumnya atau kadang kadang dua hari sebelumnya kerana sakit berat sehingga tidak dapat datang untuk rawatan pada hari tersebut…sabar… jelaskan dengan baik, tiada istilah ‘back date MC’ kerana isu penyalahgunaan. Berhati-hati, dia mungkin tidak sakit tetapi telah pergi merompak bank pada hari diakuinya sakit itu….

Ada juga yang datang memohon MC dengan mengatakan disuruh ‘boss’ berbuat demikian kerana cuti tahunan tidak boleh diluluskan oleh ‘boss’ tersebut….sabar… jelaskan dengan baik bahawa MC hanya untuk yang benar-benar sakit dan melanggar etika memperakukan perkara tidak benar. Galakkan supaya berbincang dan cari penyelesaian dengan ‘boss’nya dan tidak membebankan tanggungjawab pada doktor.

Kebanyakan isu disini berkaitan dengan keadaan di klinik outpatient, di wad agak berbeza sedikit. Anda mungkin sedang memasang drip pesakit apabila anda dipanggil untuk menjawab telefon dari atasan anda, sedang anda bergegas mungkin ada keluarga pesakit menahan anda kerana si pesakit mengadu sakit perut yang kuat, apabila anda berhenti untuk memeriksa dan menenangkannya, atasan anda telah menamatkan panggilan telefon, sedang anda berusaha mendapatkan atasan anda kembali, pesakit tadi sudah muntah darah dengan banyaknya dan pengsan, anda terpaksa berlari pergi memberi bantuan kecemasan dan……….seterusnya…….

Banyakkan BERSABAR……….anda akan berjaya melepasi tekanan tekanan tersebut, Insya Allah.

Dr Zalilah Manan, 28 Oktober 2011

No comments:

Post a Comment