Tuesday 25 October 2011

Kisah Selepas Salemba – Siri 1 – Dr Zalilah Abd Manan

Tips Bidang Kedoktoran
Kerinduan itu makin menebal. Rindu untuk menulis lagi walau tulisanku tidak seindah mana. Bernostalgia dan berkongsi cerita membuatkanku rasa semakin remaja.

Kali ini, ingin dikongsikan sedikit cerita dan mungkin semacam tips terutama bagi adik-adik atau anak-anak yang baru lulus dari FK. Pembaca dari bidang lain juga dialu-alukan, mungkin nanti boleh berkongsi tulisan ini dengan adik-adik atau anak-anak yang berminat menceburi bidang kedokteran.

Pulang ke Malaysia dengan tambahan ilmu, pengalaman dan segulung ijazah, bagiku peribadi adalah sesuatu yang lama dinantikan. Lebih-lebih lagi kepulanganku membawa kepada penjimatan ratusan ringgit sebulan biaya bil talipon akibat berpacaran jarak jauh, satu pembaziran yang telah tidak terelakkan. Semoga dikalangan adik-adik tiada yang sepertiku.

Sekembalinya ke Malaysia, melaporkan diri kepada pihak pemberi biasiswa seharusnya diberi keutamaan. Setelah itu mendaftarlah di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam untuk mendapatkan penempatan. Penempatan biasanya tidak perlu menunggu lama kerana banyak kekosongan. Bila mahu bermula tergantung sepenuhnya kepada anda sendiri.

Lulusan FK wajib menjalani program ‘housemanship’. Dalam memilih penempatan, pilihlah dengan rasional. Seandainya punya cita-cita untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, pilihlah ‘Teaching Hospital’ yang besar seperti HKL supaya mendapat pendedahan awal dan mengenali warga kerja yang terlibat dengan program spesialis. Biasanya hospital yang besar mengambil bilangan ‘houseman’ yang lebih ramai, jadi kitaran ‘on call’ akan lebih panjang. Kalau berada dalam kumpulan kecil, kemungkinan ‘on call’ selang sehari atau dua hari menjadi lebih tinggi.
‘Setback’ berada dalam kumpulan besar pula adalah mungkin mempunyai kurang peluang dalam pengendalian kes kes tertentu. Berada dalam kumpulan kecil mungkin memberi sepenuh peluang melihat dan mengendalikan pesakit maka lebih banyak pengalaman yang dapat ditimba.

“Getting married”….satu persoalan yang dapat menimbulkan dilemma. Seandainya boleh ditunda, tunggulah sehingga selesai ‘housemanship’…tapi sekarang 2 tahun… jika tak boleh tunggu lagi, berkahwinlah sebelum ‘housemanship’ bermula. Jika sudah bermula, mungkin sehari sebelum upacara nikah pun anda akan terpaksa ‘on call’ kerana lazimnya susah untuk dapat kesempatan bercuti walau ada peruntukan. Jika sudah berkeluarga, yang wanita terutamanya, mestilah pandai-pandai ‘planning’ kerana sekiranya anda hamil, anda mungkin akan merasakan lebih tekanan semasa menjalani ‘housemanship’, itu sudah tentunya tidak baik bagi karier dan kandungan anda.
Senario sekarang mungkin sedikit berbeza kerana sudah ada banyak pihak yang prihatin tentang tekanan yang dialami terutama doktor pelatih. Waktu dulu, begitu ekstrimnya sehingga ada yang berkata, nasib seekor anak kucingpun lebih baik dari doktor pelatih. Kenapa?? Tiada siapa yang peduli samada doktor pelatih makan atau tidak, tidur atau tidak, sakit atau tidak. Semua pihak hanya tahu tugas doktor pelatih mesti selesai tepat pada masanya tanpa mengira berapa banyak perkara yang perlu diberi perhatian oleh seseorang itu. Berbanding anak kucing yang mungkin diberi minum susu dan disediakan kotak untuknya tidur.

Saya sendiri mengalami keguguran dan melahirkan bayi tidak cukup bulan semasa menjalani latihan doktor siswazah @ housemanship. Bayi saya lahir pada usia kandungan 31 minggu selepas saya mengalami pecah ketuban dan kontraksi semasa ‘on call’ yang sangat-sangat sibuk di unit A & E (Accident Emergency). Dan semasa dirawat di hospital tempat saya bekerja, setiap hari waktu lawatan consultan, saya tidak putus-putus diingatkan bahawa “houseman shouldn’t get married, houseman shouldn’t get pregnant.” Perkara itu mungkin ada benarnya.

Semasa bertugas, walau di unit mana anda bekerja, bertugaslah dengan penuh dedikasi. Carilah pengalaman sebanyak mungkin. Timbalah ilmu sebaik mungkin. Jangan takut mencuba, jangan malu bertanya. Hormatilah pembimbing dan guru-guru anda. Bekerjasamalah dengan rakan-rakan sejawat anda. Berbaiklah dengan paramedik dan jururawat yang bekerja bersama anda, setengah dari mereka punya berbagai pengalaman dan kemahiran yang kadangkala perlu kita selami. Gunakan sebaik baiknya waktu anda untuk terus belajar dan meningkatkan keterampilan anda. Apabila selesai latihan siswazah dan anda ditempatkan di hospital hospital daerah anda akan terpaksa membuat segala sesuatu keputusan sendiri. Sangat penting untuk anda mempersiapkan diri dan mendapatkan segala ilmu yang boleh didapatkan semasa latihan siswazah.

Selesai ‘housemanship’ anda mungkin akan dikekalkan di tempat sama, atau ditempatkan di merata hospital daerah atau di klinik-klinik kesihatan untuk khidmat wajib anda. Mungkin pada masa itu anda sudah lebih mengenal dunia kedokteran sebenar. Jika berminat melanjutkan pelajaran subjek klinikal, teruskan mengejar peluang itu dan mohonlah untuk penempatan di ‘teaching atau research hospital’, jika berminat dengan pentadbiran, intailah peluang dalam bidang ‘public health’, satu waktu nanti anda mungkin menjadi Pengarah hospital, Pengarah Kesihatan atau Menteri Kesihatan. Jika minat untuk menjadi usahawan, intailah peluang membuka klinik sendiri atau kajilah selok beloknya dulu dengan bekerja di fasiliti swasta. Tapi bagi yang ada kontrak biasiswa, anda perlu berkhidmat sesuai kontrak yang telah anda tandatangani. Bergeraklah dengan cepat sesuai dengan minat dan keinginan anda.

Semoga apa yang saya kongsikan dapat memberi serba sedikit gambaran tentang ‘The real life of a young doctor’, kalau dah jadi konsultan, the story will be different. Apapun, pertahankanlah kemuliaan profesi ini dengan sentiasa meningkatkan ilmu, bekerja penuh tanggungjawab dan ikhlas selaras tuntutan agama dan etika kedokteran.

Dr Zalilah Manan, 25 Okt 2011

No comments:

Post a Comment